نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
4582
-
الف
+

کنفرانس «روابط علمی و ادبی فارسی ـ تاجیکی و ازبکی» در تاشکند برگزار شد

«روابط علمی و ادبی فارسی ـ تاجیکی و ازبکی» ، طی یک کنفرانس در تاشکند ازبکستان بررسی شد.

به گزارش آی فیلم2، کنفرانسی علمی تحت عنوان «مولانا عبد الرحمان جامی و امیر علیشیر نوایی: روابط علمی و ادبی فارسی ـ تاجیکی و ازبکی» با حضور نمایندگان ایران، تاجیکستان، گروهی از اندیشمندان، پژوهشگران، اساتید و دانشجویان زبان فارسی دانشگاه‌های تاشکند و همچنین، نمایندگان رسانه‌ها در سالن کمیته روابط بین اقوام و توسعه ارتباطات با کشورهای خارجی ازبکستان برگزار شد.

جعفر محمد خالمومن اف، رییس مرکز فرهنگی تاجیکان ازبکستان در آغاز این نشست که روز جمعه 1 قوس/آذز 1398 برگزار شد، با برشمردن اهداف برگزاری این کنفرانس گفت: مولانا جامی و امیر علیشیر نوایی نقش بزرگی در ساختن کاخ بلند فرهنگ و ادب ما داشته‌اند و ما امروز نیازمند خوانش دوباره آثار این معماران معنوی تمدن هستیم.

محسن پورمحسنی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تاشکند در سخنانی، برگزاری اینگونه نشست‌ها را برای شناخت عمیق‌تر بزرگان و شناساندن آنها به نسل جوان ضروری دانست و اظهار کرد: عبدالرحمن جامی و امیر علیشیر نوایی دو تن از ستارگان درخشان فرهنگ و ادب ایران، ازبکستان، تاجیکستان و افغانستان هستند که همکاری و پیوند آنها منشا تحولات ادبی، هنری، عرفانی و اجتماعی بزرگی در عصر تیموری شد.

وی همچنین، افزود: نکته مهم دیگری که لازم است در شناخت این دو شاعر و عارف بزرگ مورد توجه قرار گیرد، گرایش آنها به عرفان اجتماعی و گسترش آن در عرفان خراسان بود. عرفانی که انزوا گرا نبود عرفانی که سالک آن نماینده مردم در نزد حاکمان بود و مولانا جامی با هدف نصیحت حاکمان به دستگاه قدرت نزدیک شد و در این راه امیر علیشیر نوایی وزیر دانشمند سلطان حسین بایقرا حامی ، پشتیبان و همراه او بود.

بانو گ. گدایوا، معاون سفیر فوق‌العاده و تام‌الاختیار جمهوری تاجیکستان در تاشکند از دیگر سخنرانان این مراسم بود که مطالبی در باره توجه ویژه جامعه و دولتمردان تاجیکستان به مولانا جامی بیان کرد.

به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سخنرانان بعدی این کنفرانس، عبد الرحمان شرعی جوزجانی، حقوقدان و پژوهشگر ادبی، خانم گلبهار اشورآوا، دوکترای علوم فلسفه، استاد دانشگاه دولتی زبان و ادبیات ازبکی تاشکند، خانم بو رابیه رجب آوا، نامزد علوم زبان، محقق ارشد انستیتوت زبان و فولکلور ازبکی فرهنگستان علوم ازبکستان، فیض خواجه محمود اف، متخصص ارشد نسخ خطی انستیتوی خاورشناسی ابوریحان بیرونی آکادمی علومی ازبکستان بودند که مقالات خود را ارایه دادند.

گفتنی است؛ مقالات ارائه شده در این کنفرانس علمی در قالب یک کتاب منتشر خواهد شد.

ح ح

نظر شما
ارسال نظر